مقالات

شال سوزن دوزی ، هنری بی نظیر

شال سوزن دوزی

شال سوزن دوزی در گذشته و به صورت سنتی با پارچه زمینه مشکی و سوزن دوزی قرمز طراحی می شد. اما امروزه با استفاده از خلاقیت و ایده گرفتن از دیگر شال های سنتی و مدرن این گروه از شال ها در ترکیب رنگ و طرح سوزن دوزی مختلف و البته بر روی زمینه پارچه با رنگ ها متنوع و شاد شکل می گیرند.

آسیای مرکزی و کشورهای حاشیه دریای خزر همان جایی است که هنر سوزن دوزی در آن شکل گرفته است. با رواج پیدا کردن تولید و بافت پارچه، دوخت و دوز نیز پدیدار شد. هنر سوزن دوزی در ایران از قدمت بالایی برخوردار است. در شهرهای مانند خراسان، بلوچستان، یزد و ترکمن ها بیشتر به این هنر می پردازند.

شال طوسی سوزن دوزی

مشخصه شال سوزن دوزی

شال از یک پارچه نخی تولید شده که بر روی حاشیه پایین و بالا آن به واسطه سوزن دوزی طرح های زیبایی نقش بسته است. البته به مدل دوخت و نخ ها استفاده شده در سوزن دوزی دقت داشته باشید. حتما دوخت های را انتخاب کنید که مقاومت بیشتری دارند. امروزه استفاده از این شال های زیبا برای ست شدن در استایل های آزاد و راحت بسیار پرطرفدار شده است.

نکته : در زمان گذشته هنر سوزن دوزی بیشتر برای زیباتر کردن پارچه یا لباس استفاده می شد. اما در دنیای مدرن امروز سوزن دوزی بر روی مانتو ، شومیز ،روسری و شال بسیار استفاده می شود.

استایل مجلسی شال سوزن دوزی

 

پارچه مناسب سوزن دوزی

نوع پارچه ای که برای این هنر اصیل مناسب است تاثیر زیادی در زیبایی آن دارد. البته که نوع پارچه به عوامل متعددی مانند مدل، سلیقه دوزنده و میزان هزینه ای که می شود بستگی دارد. از جمله پارچه های مناسب سوزن دوزی پارچه کتان، پارچه ابریشمی، پارچه پنبه ای و…. می باشد. اما در اکثر موارد از پارچه کتان و ابریشم استفاده می شود.

بیشتر بخوانید
استایل بهار با شال و روسری کاتلیا

نحوه شستشو این محصول

  • حتما شال سوزن دوزی شده را با دست بشویید تا به طرح های آن آسیبی وارد نشود.
  • در نظر داشته باشید به این خاطر که در این هنر از رنگ های مختلف استفاده می شود. بهتر است آن را با آب ولرم بشویید در این صورت رنگ ها با هم ترکیب نمی شود.
  • در زمان اتوکشی حتما از یک پارچه مرطوب بر روی کار استفاده کنید. و به این شکل غیر مستقیم اتو بکشید که در این صورت کیفیت نخ و پارچه حفظ می شود.

شال تابستانی سوزن دوزی

قیمت شال

این شال ها طرح های ساده و پیچیده ای دارند که مدت زمان دوخت آن ها با هم متفاوت است و این در قیمت نهایی شال تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

جمع بندی

شال سوزن دوزی از دسته شال های می باشد که این روزها بسیار ترند شده و با استایل ها تابستانی بسیار هماهنگ می باشد. و در رنگ ها متنوع و شاد باهنر سوزن دوزی تلفیق شده و زیبایی خاصی را پدید آورده است. مجموعه شال و روسری کاتلیا کالکشن شال سوزن دوزی را به محصولات خود اضافه کرده است. تا شما عزیزان از این نوع شال بهرمند شوید و به زیبایی استایل خود هر چقدر بیشتر بی افزاید.

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *